Ausztráliába mentem, majd jövök…

blog a kivándorlásról – azoknak, akik hiányolnak, és azoknak, akik jönnek utánam

Nyelvi korlátok

- július 11, 2012

Magabiztos nyelvtudással érkeztem ugyan Ausztráliába, legalábbis azt hittem, hogy ezzel az eggyel nem lesz problémám. Sajnos tévedtem, de azért nem a szó hagyományos értelmében.

Előfordul velem néha, hogy angolul nem találom a szavakat. Múlt héten például egy nagyon finom új-zélandi bor kóstolása során csak makogtam, hogy mennyire ízlik. Ha a vendéglátóm beszélt volna magyarul, elmondtam volna neki, mennyire szeretem az ilyen testes, kissé olajos borokat. Megosztottam volna vele, hogy milyen érzeteket kelt bennem a bor, milyen utózöngéket és milyen gyümölcsöket érzek benne, mire emlékeztet, és milyen képeket társítok hozzá. Nem mintha nagy borszakértő lennék, nem erről van szó, hanem csak arról, hogy sajnos néha a gondolataim nyelvi korlátokba ütköznek.

A mindennapi életben ez nem jelent túl nagy problémát, mert elég kevés olyan helyzetbe kerültem eddig, ahol választékosan kellett volna fogalmazni. Az itteni emberek többségének szókincse nem nagyon vagy alig haladja meg a sajátomat, de egyszer-egyszer előfordul, hogy olyan beszélgetésbe keveredek, ami megkívánná az angol nyelv még tökéletesebb ismeretét.

Elgondolkoztam ezen a két nyelven, az angolon és a magyaron. Az Oxford Dictionary szerint (természetesen) az angol nyelvben van a legtöbb szó, cirka 1-2 millió. A magyarok persze többségében felhördülnek ezen, hisz nincs még egy olyan szép nyelv (nekünk), mint a magyar. És igazuk is van, bizonyos gyűjtések szerint a magyarban is van legalább egy millió szó. Nyilván ebből egy ember szókincse jelentősen kevesebb, én talán az enyémet 40-50.000 szóra tenném, de angolban nem hiszem, hogy 10-12.000-nél többet ismernék.

Emlékszem, amikor kicsi voltam, drága nagymamám, aki magyar nyelv és irodalom szakos tanár volt, állandóan fejlesztette a szókincsemet. Főzés közben, esti mesénél mindig újabb és újabb addig ismeretlen szavakat használt, aztán mikor iskolás lettem, és már tudtam olvasni, az értelmező szótárt bújtuk ketten. Mindig is csodáltam a szépirodalmat és a választékos beszédet, és azokat, akik magas szinten művelték a magyar nyelvet.

Korábban én is abba a táborba tartoztam, akik szerint az angol nyelv nem olyan választékos és kifinomult, mint a magyar. Ez szép lassan változik azért, főleg, hogy ebben a nyelvi közegben élem mindennapjaimat. Kevesen vannak ugyan körülöttem, akik választékosan használnák a nyelvet, de vannak. Amikor ilyen emberrel találkozom, elmerülök a beszédében, és közben arra gondolok, bár tudnám viszonozni a hallottakat. Néha kicsit elszomorít, amikor egy igazán kellemes, érdekfeszítő és izgalmas társalgás során nem úgy tudom kifejezni magam, ahogy szeretném. Egy beszélgetés során az ember már nem fordít, erre se idő, se lehetőség nincs, hanem a beszélgetőtársával együtt gondolkodik és kommunikál az adott nyelven.

Az írott angolban természetesen más a helyzet, szerencsére itt megvan a lehetőségem, hogy igényem szerint formáljam az adott szöveget. Mostanában különösen nagy figyelmet fordítok rá, hogy a levelezésem illetve egyéb írott szövegeim – netalántán fordításaim – az adott nyelv legtökéletesebb formáját mutassák. Néha azonban rá kell döbbenjek, hogy bizony még mindig csak tanulom a nyelvet, nem csak az angolt, a magyart is.

Végülis jól van ez így, jó pap holtig tanul. Igyekszem majd olyan emberekkel körülvenni magam, akiktől tanulhatok, és addig is, sokat olvasok. Hallgathatnám ugyan a BBC-t is, de nehéz rávennem magam olyan programok hallgatására, ami egyáltalán nem érdekelnek. Talán a legjobb az angol szépirodalom lenne, de ez most nehezen kivitelezhető. Majd kitalálok valamit.

9 responses to “Nyelvi korlátok

  1. Csanad szerint:

    7-8 év és megfordul a kocka. Most készülök írni róla, hogy miképp megy a magyarul elfelejtés – ne drámai akcentusra és nevetséges hebegésre gondolj, hanem arra, hogy bizonyos szavak/kifejezések előbb csak angolul jutnak hamarabb eszedbe, aztán pedig ugyanezeknél a kifejezéseknél már fel sem tudod pontosan idézni, hogy hogy is szólna szépen magyarul.

  2. szabomaryetta szerint:

    Ugy latszik, ez egy egyetemes jelenseg. Kb. 1 hete panaszkodtam, hogy azt erzem, nem hogy fejlodott volna az angolom, hanem rosszabb lett. De ez valoszinuleg csak azert van, mert ugyanugy akarnam magam kifejezni a tarsalgasok soran, mint ahogy magyarul – szinesen, sziporkazoan 😉 Azt mondjak, ezen mindenki atesik, es utana csak felfele van innen…

  3. Iguana szerint:

    Tavaly olvastam egy cikket, elegge fel is hordultem. Az atlag angol fiatal kevesebb, mnt ezer szot hasznal. Hiaba a sok szo, ha nem hasznaljuk, mintha nem is lennenek…

  4. […] már régen kikívánkozott belőlem, de komolyan megírni akkor akartam először, amikor olvastam Szandra: Nyelvi korlátok című írását. Aztán a Tumblr-en egy más aspektusa – jelen dolgozatom témája – került […]

  5. paulika szerint:

    Egy kis nyelvgyakorlat az Ausztráliába készülődőknek: ha megértitek semmi gondotok nem lesz az angol nyelvvel! http://youtu.be/shNFHtt0Kqk

Vélemény, hozzászólás?

Új élet Svédországban

blog a kivándorlásról - azoknak, akik hiányolnak, és azoknak, akik jönnek utánam

Travel Sandwich

Travel, photography, and the stories in between

blog a kivándorlásról - azoknak, akik hiányolnak, és azoknak, akik jönnek utánam

The eccentric Cook

blog a kivándorlásról - azoknak, akik hiányolnak, és azoknak, akik jönnek utánam

Kate Kendall

Entrepreneur and writer ✈️

pappito.com

Új-Zéland

Subdimension

From beyond

bandirepublic

autók, cola, rock ‘n roll, zen és intergalactic

bezzeg a svédek!

bandirepublic a svéd királyságban

