Ausztráliába mentem, majd jövök…

blog a kivándorlásról – azoknak, akik hiányolnak, és azoknak, akik jönnek utánam

Boldog újév

- január 4, 2013

Csak ránk köszöntött a 2013-as év, gondolom nem csak én vártam annyira, amennyire tudom, mindenkinek eléggé nagy falatnak bizonyult az előző év. De ezen is túl vagyunk, és most újult erővel vághatunk bele az új évbe. Én is így tettem, a laza baráti szilveszterezés után az év első napját a családommal töltöttem, hogy aztán kedden nekivághassak a visszaútnak Sydneybe.

Még az utazásom előtt egy valamit kellett lezárnom, ez pedig az adminisztratív jelenlétem az országban. Sok félét olvastam én is, hogy milyen megoldások vannak, mik az előnyei illetve a hátrányai, de azért sose voltam biztos benne, hogy mit is kéne tenni. Ez a történet sem a helyes megoldásról szól, mert szerintem az nincs, inkább csak szolgáljon másoknak okulásként az esetem.

Szóval az eredeti terv a következő volt: kijelentkezem véglegesen a lakcímemről, és mivel a népesség nyilvántartó hivatal elméletben össze van kötve a NAV-val és az OEP-el, ezért mindenki értesül a távozásomról, majd a könyvelő beadja a 0-s igazolásomat, majd a NAV vagy OEP vagy akárki küld nekem egy csekket a meghagyott levelezési címemre, hogy legyek szíves befizetni a kimaradt TB-t, és azt szépen befizetem, és el is rendeződött a dolog.

onkori

Gondolhattam volna, hogy Ausztrália hatása megmutatkozik ebben a gondolatmenetben, de valahogy a különböző fórumokról ezt a képet raktam össze magamban, mint működő opció. Még jó, hogy Pudlee közben felvilágosított, hogy ha véglegesen kijelentkezem, akkor egy esetleges visszatérés illetve pár hónapnyi itthonlét esetén nem teljes jogú állampolgár leszek, mert ha arra pár hónapra fizetném a TB-t magam után, mint védőhálót, akkor nem 6000 (vagy nem tudom pontosan mennyi) forintot fizetném, hanem valami havi 40-50 ezer forintot. Amiért azért utasbiztosítást is kapok, szóval nem teljesen fair asszem.

Na szóval, akkor kilőttem a végleges kijelentkezést, választottam helyette az ideiglenest. Na most azt hagyjuk is, hogy december 20-ika és január 2-ika között nem lehet kb. semmilyen ügyet elintézni, január 2-án ott voltam kb. reggel 8-ra az önkormányzatnál, ahol tömeg fogadott, egyesek már reggel 7-től várták a nyitást a hidegben. Nekem szerencsém volt, gyorsan sorra kerültem, és végülis 6 perc alatt elintézték az ideiglenes kijelentkezést.

ideiglenes kijelentkezés

Ezután úgy gondoltam, biztos, ami biztos, elugrom a NAV-hoz a IX. kerületbe. Kérdeztem az információn, milyen gombot kell megnyomni, a tájékoztatás menüpont volt a nyerő, bár ugye ez elég tág fogalom. Próbáltam várakozás közben előre dolgozni, kérdeztem, hogy mit kell kitölteni, az volt a válasz, hogy semmit. Ez egy kicsit gyanús volt, de mit volt mit tenni, vártam.

Az ügyintézésnél ért a hideg zuhany, miszerint nem ám úgy van, hogy én csak úgy kijelentkezem, mert be se voltam jelentkezve, és előbb azt kell. Szóval a pontos menet szerinte az lett volna, hogy mikor megszűnt a munkaviszonyom, beslattyogok az OEP-hez, ott jelentem, hogy ezek után magam fizetem a TB-t. Onnan hozok erről valami igazolást, és a NAV-nál is bejelentem ugyanezt. Utána szépen elkezdhetem fizetni a TB-t magam után, majd utána jelezhetem, hogy most már nem szeretném fizetni, de ezt csak akkor, ha bizonyítom, hogy azért, mert a munkáltató fizeti helyettem. (Hogy ez egy másik országban van, az szerintem  totál érthetetlenné teszi a dolgot, de mindegy.)

Ha jól vettem le a sorrendet, bejelentkezés után az van, (miután persze rendesen „be” volt jelentkezve az ember és fizetgette a TB-t), hogy először OEP, ott bejelentem a kijelentkezést, és felmutatom a bizonyítékot, hogy utánam fizetik ám azt a bizonyosat. De lehet, hogy ez azért kell, mert akkor nem verik le rajtam azt a pénzt, amikor már alkalmazva voltam. Kicsit gyors és össze vissza volt az információ, úgyhogy bocsi. OEP után – gondolom valami OEP-es papírral – vissza a NAV-ba, hogy ott az ember kitöltse a T akárhányas formanyomtatványt a kijelentkezéshez.

Egyébként minden ki és bejelentés, adatváltozás a TB-vel kapcsolatban ezen az egy db. 4 A4-es oldalas nyomtatványon zajlik. Gondolom letölthető. Bár ezek után meglepne.

Mivel persze ezekre amúgy se lett volna időm, maradt a meghatalmazás, amit jól megejtettünk, és drága anyukám megpróbálja elintézni helyettem, és ha nem megy, akkor majd valahogy megpróbálok a canberrai nagykövetségen keresztül valamit intézni.

Szóval ez volt a kálváriám így utolsó napra, ráadásul az összeg kifizetése még mindig homályba veszik, letöltöttem egy tájékoztató a NAV honlapjáról, de nem lettem okosabb. Amennyit kiszűrtem belőle, az a következő: számold ki magadnak, valld be egy nyomtatványon, fizesd be, és tájékoztasd róla a NAV-ot, hogy befizetted. És akkor talán(!) nem büntetnek meg. De hogy mikor és meddig, az megint rejtély.

Ennyit a tiszta lapról, az újrakezdésről, és az új év – új élet tervről.

Reklámok

17 responses to “Boldog újév

  1. egri-nagy szerint:

    Ismerős sztori. Nekem is anya intézte el miután én már nem voltam otthon. Az általános benyomás az az volt, hogy senki nem tudta pontosan, hogy miként kell a kijelentkezést csinálni. Mindemellett sokszor segítőkészek voltak a különböző irodákban, de néha az is előfordult, hogy egyszerűen bűnözőként kezeltek, aki valami nagyon rosszban sántikál. De végül el lett intézve.

  2. sanzarc szerint:

    Nekem is nehezen ment, mert azt hittem, hogy az OEP-nél be lehet fizetni a járulékot is, de ahhoz át kellett mennem az APEH-hez. Nem tudom, hogy van-e Ausztráliára vonatkozó nyomtatvány, de EGT/EU tagországban a következő a folyamat:

    1. kitöltöd az 1 oldalas nyomtatványt (valószínűleg amit neten is találtál), amiben megadod a külföldi TAJ számod, illetve hogy mióta fizetsz járulékot. Ezt beviszed az OEP-hez, és ott lemásolják, lepecsételik.
    2. kiszámolod, hogy a magyarországi utolsó munkanapod és a külföldi első munkanapod között hány nap telt el (pl. május 1. – július 16. között 75 nap), és ebből levonsz 45 napot (75-45 nap = 30 nap). A kapott összeget felszorzod 213-mal (a TB járulék összege 213 Ft/nap).
    3. bemész a NAV-hoz, és kitöltöd a 4 oldalas A4-es lapot 4-szer 🙂 (azért kell 4-szer, mert A és B lapja van, és mindkettőt 2-szer kell kitölteni). Az A lapon “bejelentkezel”, amiben közlöd, hogy x. hó x. napjától akarsz fizetni járulékot. A B lapon pedig “kijelentkezel”, vagyis bejelented, hogy x. hó x. napjától külföldön van biztosítási viszonyod. Itt fogják kérni az OEP-es nyomtatványt, ami bizonyítja, hogy tényleg fizetsz járulékot máshol. Ezután adnak egy csekket, amit kitöltesz (kiszámolva a 2. pontban, hogy mennyit kell fizetni), és befizeted a hiányzó járulékot.

    Amúgy az adóbevallás szerintem kicsit nehezebb lesz, mint egy sima 0-s bevallás, én is most nézek utána, ha van valami infóm, szívesen megosztom.

  3. Archeo szerint:

    Szia!
    Eddig csendes rajongód voltam, most gondoltam szólok.
    Nálam úgy volt, hogy a kiköltözés előtt bejelentkeztem az OEP-hez, a kérdéssel, hogy mi legyen velem. Ők elláttak nyomtatványokkal, majd átirányítottak a NAV-hoz, ahol egy 4 oldalas nyomtatványt kellett kitöltenem, megadva az időpontot, hogy mikortól szeretném magam után fizetni a TB-t.

    Arra felhívták a figyelmem, hogy egyszerre csak egy országban lehetek biztosított (legalábbis Európán belül, mert Norvégia nem EU), és ha kiderül, hogy két országban is az vagyok, büntit kell majd fizetnem.
    2 hét múlva remélem kiderül otthon, hogy most akkor tényleg lesz-e bünti, mert időközben itt biztosítottá váltam. A NAV-os nő szerint korrekt a rendszer, és visszautalják azt a pénzt, amit úgy fizettem be, hogy közben már biztosított voltam egy másik országban – nos erre is kíváncsi leszek.
    Kíváncsi vagyok, hogy anyukád mire jut!

  4. Lizi szerint:

    Szia Szandra!

    Erdekes, hogy senki nem javasolta, hogy regisztrálj az “Ugyfelkapu”-n, utana mindent tudsz az interneten keresztul intezni (adobevallastol kezdve a kijelentkezesen at barmit), barhol is vagy a vilagban. Szerintem ennek nezz utana, sokkal egyszerubb lesz. Sok sikert hozza es boldog, sikeres uj evet kivanok!

    Szeretettel,

    Lizi

    • szszandra szerint:

      gondolom sokan azért nem javasolják, mert nem nagyon működik. de egyébként regisztrálva vagyok. de köszi azért 🙂

  5. Pudlee szerint:

    Javaslom minden kifelé tartónak “magyarorszag.hu”-s azonosítót létrehozni.
    NINCS hátránya, míg előnye, hogy egyre több ügyet elintézhet az ember online.
    Több nyomtatványt kitölthet és ELEKTRONIKUSAN!!!! beadhat. Amit nem lehet elektronikusan, azt kinyomtatja az ember, és beküldi postán.
    Majd írok bejegyzést, hátha a kijelentkezést is lehet azon keresztül…

    • sanzarc szerint:

      Az Ügyfélkapus megoldás igazából csak az adóbevallás kapcsán működik hatékonyan. Én is küldtem az OEP-nek levelet, aztán amikor 5 hónappal később személyesen bementem, akkor közölték, hogy “hát azt nem kapták meg”.
      Szóval a Ügyfélkapu – egylőre – csak két dologra jó igazán: megnézni a biztosítási jogviszonyod, és kitölteni az adóbevallást. Legalábbis én több elektronikus szolgáltatásról nem tudok, ami flottul működne. Plusz elektornikus aláírás továbbra is csak az adóbevallás esetében van.

      • szszandra szerint:

        én az elmúlt 9 hónapban a jelszavamat se tudtam megváltoztatni az ügyfélkapuhoz, annyira nem működik a rendszer. szóval persze Pudlee, elméletben van, csak gyakorlatban nincs.

      • Pudlee szerint:

        Minden tisztelet mellett, nem értek egyet azzal, hogy nem működik. Én inkább úgy fogalmaznék, hogy nem minden funkciója használható egyenlőre, de higgyetek nekem, még így is ezerszer jobb, mint egy személyes ügyintézés, és folyamatosan bővülni fog.

        Én a vízumhoz az SZJA befizetéses évekről itt kértem igazolást, ezen kívül a lejáró dokumentumaidról (személyi, jogsi, útlevél, sőt forgalmi engedély) értesítést küld. A földhivatali rendszert is eléred ezen keresztül, és ugyan pénz ellenében, de tulajdoni lapot, vagy térképmásolatot tudsz letölteni, úgy hogy nem vagy fizikailag itthon… Ez azoknak rendkívül hasznos, akinek maradt itthon ingatlan, vagy ingatlanban tulajdonrésze.

        Aki itthon akar mezőgazdasági ingatlant vásárolni, az a helyrajziszám alapján meg tudja nézni a hrsz-hez tartozó területet, művelési ágakat, aranykorona értéket. (Ezt ingyenesen havi 20x) A fizikai elhelyezkedést pedig a MEPAR rendszerben lehet megnézni (légifotó+határok). (erdőnél az erdészeti hivatal rendszere célszerűbb erdőrészletszám alapján)

        Szvsz MO-n ez egy “jól működőnek” értékelhető rendszer, ami lassan-lassacskán, de egyre több funkcióval bővül.

      • szszandra szerint:

        oké oké rendben. elhisszük 🙂 minden esetre kezdek kicsit ellustulni, és túl bonyolult nekem ez az ügyfélkapu, meg nem teljesen értem, mit kéne csinálni. néztem a társadalombiztosítás részt, de ott nem találtam rám vonatkozó szolgáltatást, meg kerestem a keresőben is különböző kiejezéseket, de szintén semmi.

  6. bristo szerint:

    Szia Szandra!
    Felvehetnem veled privatban a kapcsolatot? Koszi
    bristo

  7. bandirepublic szerint:

    a nemzeti együttműködés rendszere marasztal. olvass a sorok közt!

    viccet félretéve ez szörnyű. a barátomat, aki új-zélandra emigrált sokszázezerre próbálják megcseszni, mert elkövette a ki nem jelentkezés, majd a pesti orvoslátogatás bűnét.
    a mai körülmények közt ennek az ügyintézésnek dömpingszerűen és flottul KÉNE mennie…

    ne add föl a harcot Szandra, hajrá agyarország!

  8. Kátya szerint:

    Köszi ezt a bejegyzést, ez nekünk is épp aktuális! Most próbálunk lavírozni a papírok és intézmények között, de teljes a káosz, és én is azt érzem, nincs egy egységes ügymenet, mindenki improvizál.
    Mi 2 éve költöztünk ki Svédországba, de Magyarországon még volt státuszunk és munkahelyünk egy ideig, ez pár hónapja szűnt meg. Most regisztráltunk, hogy szeretnénk az önkéntes TB-t fizetni. Viszont áprilisban tovább költözünk Dél-Afrikába, ami már nem EU, és ahonnan nem fogunk hazaugrálni, ezért minden ügyünket le kell otthon zárni márciussal. Előre rettegek, hogy fogjuk tudni bebizonyítani Magyarországon, hogy van Afrikában biztosításunk, mikor mindkét ország hivatalos ügymenetei híresen bürokratikusak, átjárhatatlanok, és sok esetben kezelhetetlenek.

Vélemény, hozzászólás?

Új élet Svédországban

blog a kivándorlásról - azoknak, akik hiányolnak, és azoknak, akik jönnek utánam

Travel Sandwich

Travel, photography, and the stories in between

blog a kivándorlásról - azoknak, akik hiányolnak, és azoknak, akik jönnek utánam

The eccentric Cook

blog a kivándorlásról - azoknak, akik hiányolnak, és azoknak, akik jönnek utánam

Kate Kendall

Entrepreneur and writer ✈️

pappito.com

Új-Zéland

Subdimension

From beyond

bandirepublic

autók, cola, rock ‘n roll, zen és intergalactic

bezzeg a svédek!

bandirepublic a svéd királyságban

