Ausztráliába mentem, majd jövök…

blog a kivándorlásról – azoknak, akik hiányolnak, és azoknak, akik jönnek utánam

Első a biztonság

- január 22, 2013

Tegnap kisebb izgalmakon estem át, mikor egy fura elektromos kisülés az elosztóban levágta a gépemet. Utána pedig egy gyanús üzenettel indult újra, miszerint a számítógép nem indul. Kicsit megijedtem azért, hogy mi van, ha helyrehozhatatlan hiba történt a gépben, mert az automatikus javítás 20-30 percen keresztül hiába próbálta kijavítani a hibát.

windows crash

Ezek után persze elővettem minden technikai tudásom, és a troubleshooting legalapvetőbb megoldását próbáltam ki. Tudjátok, amit minden gép esetében megkérdeznek (illetve kellene): próbálta már be-kikapcsolni? Szóval laptop megfordít, hőfok ellenőriz, aksi kivesz, 10 percet vár, újra berak, 220 ellenőriz, és…. TADAMM!! Gondolom az ékezetekből kitaláljátok, hogy ezeket a sorokat valószínűleg a saját gépemről írom, nem pedig egy itteni angol betűkészletes kölcsönről, bár ki tudja, azt is lehetne. Csak kicsit tovább tartana.

Miközben viszont az a hosszúnak ható 10 perc letelt, végig gondoltam, milyen opcióim vannak, és mit veszítek, ha nem sikerül újra elindítani a gépet. Az adatmentés elég drága mulatság, kétséges a kimenetele is. Szerencsére rengeteg személyes dolgom van már így is a felhőben, úgyhogy annyira nagy baj talán nem lenne, de mégis. Érdekes, hogy az utóbbi idők visszafogott blogolása mellett ezalatt a 10 perc alatt mégis úgy éreztem, mintha a fél karomat akarná valaki lefűrészelni.

Így nagy volt az öröm, amikor a pihenés után újraindult a rendszer. Tudtam rögtön, ez egy olyan második lehetőség, amit nem sokan kapnak meg, így elővettem a karácsonyi ajándékaimat, és elkezdtem menteni. A biztonsági mentés olyan dolog, ami nálunk otthon mindig téma volt. A gépeket, laptopokat általában újraraktuk évente, de valahogy a mentések néha nem úgy sikerültek, ahogy kellettek volna. Ma már tudom, hogy azért, mert eleve rosszul mentettem, meg hát legyünk őszinték, a technológiai feltételek is sokat  változtak az elmúlt években. El is mondom miért.

Emlékszem, régen általában egy hosszú kábelen próbáltuk átmenteni egy másik merevlemezre a dolgainkat sika előtt. Apukám mindig azt mondta, hogy csak egy mappába pakoljam össze amit kell, és utána elintézi. És ez így is volt, megkaptam a mappámat, de pont a back up egyik legfontosabb lényege maradt ki, vagyis hiába mentettem, utána mégseizm fértem hozzá az adataimhoz. És hogy miért nem? Mert mindent egy mappába tettem, és semmit nem találtam!

Arról nem is beszélve, hogy elvileg a back upolás előtt lomtalanítani kellett volna, hogy csak az kerüljön át, ami tényleg fontos. Ne foglaljuk feleslegesen a helyet. Mert minden egyes giga több idő és több esély a teljes káoszra. De hát nem voltam én mindig olyan rendszerező típus, mint most, nem gondoltam rá, hogy az adataimról mentést kéne csinálni, a jelszavaimat erre érdemes szoftverbe menthetem, és a titkosítás is maximum a rejtett mappák létrehozását jelentette.

Mindez tegnap este megváltozott. Oké, nem teljesen tegnap este, a karácsonyi ajándékok nagyban hozzásegítettek a történet happy endjéhez. Ugyanis a Jézuska két gyönyörűséges hard drive-val lepett meg, így másfél terányi hely várta a hirtelen felindulásból elkövetett biztonsági mentést. És a jó hír az, hogy most már nem úgy megy, mint régen, hogy szortírozni, szanálni, egy mappába pakolni és tömöríteni kéne. Nem.

photo (2)

Úgy ahogy volt áthúztam a gépem. Na jó nem, az kicsit túlzás lenne. De megtehettem volna. És ez a lényeg.

Igazából én is, mint szerintem a legtöbb ember két helyen tárolom a dolgaimat. A Dokumentumok mappában és az asztalon. Persze vannak a képek és a videók meg a zenék, amik a saját mappáikban csücsülnek, de ezek is egy az egyben áthúzhatók, pont úgy mint a többi mappa. Tehát nem kell rendrakáson morfondírozni, az ember pár óra alatt lement 170-200 GB-t, én mondjuk 50es csomagokkal dolgoztam, de csak a biztos, ami biztos alapon.

Nem tudom, hogy ez amiatt van-e, hogy a technológia ennyit fejlődött, hogy olcsóbbak és nagyobbak a hard drive-ok, hogy a sokat szidott Windows azért csak tud nagyobb adatcsomagokat másolni, vagy hogy az i3-as processzor képes rá. Igazából nem tudom, miért könnyebb most, mint pár éve. De nagyon könnyű volt, és olyan jól esett. A folyamatot automatizálhatnám is – de. És itt jön az emberi tényező. Azért annyira nem érdekel a dolog 🙂

Minden esetre, ha van tanulsága a tegnapi estének, akkor ez lehetne az: ha az ember szívének legfontosabb emlékei (fotók, videók), munkák és személyes papírok csak egy laptopon vannak rajta, néha bizony kell menteni. És tudom, hogy ezt mindenki tudja, de nem lehet eléggé hangsúlyozni, úgyhogy igenis tessék venni egy hard drive-ot, és lementeni mindent. Ígérem, nem fog fájni.

6 responses to “Első a biztonság

  1. petike szerint:

    Jajj. Utazasom nagy dilemmaja.. Hova mentsem azt a sok mediat es honnan vegyek hozza upc-hez hasonlo feltoltesi sebesseget hozza…:) a hdd nem opcio bar lehet az lesz…
    En anno a downloads konyvtarat automatizaltam, hogy uritse minden nap, igy kenytelen voltam kivalogatni ami kell:) egy reinstallnal elmaradt a script, azota hizik.

  2. Pudlee szerint:

    Megoldás lehet az online tárhely (Pl.: guglidrive 5GB)
    Vagy az osztott könyvtárak (Pl.: Dropbox)
    Közös munkához, illetve távoli eléréshez, vagy csak ismerős megvicceléséhez ajánlom a Teamviewer nevű programot! 🙂

    Have fun browsing!

  3. SzF szerint:

    A legrosszabb a rendszertelen backupban, hogy dönteni kell a fontos és nemfontos dolgok/állományok közt, viszont döntéshez meg is kell nézni az adott állományt, ami nem mindig kellemes emlékeket csalogat elő. 😦
    Én személy szerint csak egy egyszerű 2 szintes fájlszerkezetet használok és abba mentek mindent, majd gondolkodás nélkül leszinkronizálom egy külső tárhelyre hetente-kéthetente. Az asztal és a dokumentumok tabu, oda sose mentünk!:) (Nem, cuki koalás képeket se! 🙂 )

    • szszandra szerint:

      🙂 akkor se ha a dokumentumok a D-n van, nem a C-n?

      • petike szerint:

        Mintha emlitetted volna hogy gondolkodsz egy macbook-on. Azzal elegge leegyszerusodne a backupolasi procedura, hiszen eszrevetlenul, akar wifin keresztul is mehetne a Time Machine backup.
        Pl egy jo kis rasberry pie lehetne a NAS, amin linux alatt egy netatalk AFP konyvtarat broadcastolhatnal:) vagy szimplan egy kulso vinyot radugsz parnaponta es mehet is a sync.

  4. Pál szerint:

    Szerintem min. 2 példányban kell elmenteni az adatot, és különböző helyeken tartani. Különben egy esetleges tűz vagy betörés esetén úgy az eredeti, mind a másolat megsemmisülhet ill. elveszhet.

Vélemény, hozzászólás?

Új élet Svédországban

blog a kivándorlásról - azoknak, akik hiányolnak, és azoknak, akik jönnek utánam

Travel Sandwich

Travel, photography, and the stories in between

blog a kivándorlásról - azoknak, akik hiányolnak, és azoknak, akik jönnek utánam

The eccentric Cook

blog a kivándorlásról - azoknak, akik hiányolnak, és azoknak, akik jönnek utánam

Kate Kendall

Entrepreneur and writer ✈️

pappito.com

Új-Zéland

Subdimension

From beyond

bandirepublic

autók, cola, rock ‘n roll, zen és intergalactic

bezzeg a svédek!

bandirepublic a svéd királyságban

