Ausztráliába mentem, majd jövök…

blog a kivándorlásról – azoknak, akik hiányolnak, és azoknak, akik jönnek utánam

Autóvásárlás

- március 9, 2013

Hetek óta gyűröm ám a témát. Meghallgattam barátot, ismerőst, főnököt, szerelőt, kicsit és nagyot, lényegében mindenkit, és ezek alapján próbáltam eddig eligazodni.

Hogyan is zajlik tehát itt az autóvásárlás? Maga az adminisztratív része elég egyszerű, ezt majd egy másik posztban leírom, de most inkább a hogyan és mit témába mennék bele, mert bár nem vagyok se autókereskedő, se szakértő, de hátha másnak nincs annyi jó barátja, mint nekem, és így kevesebb véleményt hall, így ez is csak egy lesz a többi között. De azért ezeket ne vegye senki szaktanácsadásnak, a sikertelen vásárlásokért nem vállalok felelősséget, de van lejjebb jó pár tipp, hogy lehet minimálisra csökkenteni a kockázatot.

Szóval itt NSW-ben ugyebár nem kérdés, hogy miért kell az autó, mondjuk a hétvégi programok bejárhatósága miatt, vagy mert a hétköznapi utazásom 50 percről 15-re redukálódna. Kényelmes na. És nagyobb szabadságot ad. Nem is kérdés, én már rég eldöntöttem, hogy autót szeretnék, még tavaly augusztus környékén, elvileg a régi kocsi ára az újét jelentette volna, de valójában az élet közbeszólt. Na sebaj, a nehézségek egy idő után elhárulnak, a pénztárca feltöltődik, a gondok megoldódnak. Így kéthavi gyűjtögetés után nekiveselkedtem az autókeresésnek.

Első szempont: ár. Nem áltatok senkit, nagyon is megnézem, hogy mire költök, plusz az évben több más nagyobb kiadás is tervben van, ezért nem szándékozom sokat költeni autóra. És amennyire néha spórolós vagyok, épp annyira néha meg meglepem magam ezzel-azzal, csak a pláne kedvéért. Na mindegy, szóval az irányár lett először belőve, ami $2500 volt. Ennyiért autót, legyen négy kereke, és működjön a fék. Ezt gondoltam én. Aztán jöttek a barátok…

Ó, hát ennyi pénzért, nem lehet autót venni. Persze erre könnyen rá lehet cáfolni. Jó, oké, akkor nem lehet jó autót venni. Ezzel ugye nem tudtam mit kezdeni, mert a jó mindenkinek relatív. Nekem nagy dolog, hogy két hónapnyi gyűjtögetés után futja akármilyen autóra. Általános kérdés, amibe ezek után belefutottam: miért nem gyűjtögetsz még egy kicsit, és veszel csak egy kicsit jobbat? Persze mindenki a legjobbat akarja, ezért erre csak somolyogni tud az ember, holott pár embernek azért leesett már, mert nem akarok várni. Eleget vártam, és ha tovább gyűjtök se veszek drágább első autót, mert nem ez a prioritásom jelenleg.

Szóval, a pénz pipa, négy kerék pipa. Kollégám kérdezte, és, milyen autót nézel? Mondom, legyen négy kereke. Persze, fel gumtree-re, ár szerinti szűrés bekapcsol. Mivel még mindig többszáz találat is lehet, mégiscsak kellenek a barátok, hogy megmondják, mi alapján szűrjek.

Ez alapján a pénztárcámnak megfelelő tökéletes választás valahogy így festene gumtree-n.

1996-os évjáratú Toyota Corolla automata váltóval, 170e km-errel, 3 hónap regoval külföldre költözés miatt eladó. Megtekintés: hétvégén Blacktownban/Liverpoolban/ Auburnben. Hívd Katiet a 04123456 számon.

Nézzük csak a részleteket. Toyota Corolla, mert sok felől sok jót hallottam róla. Az egyik legmegbízhatóbb autómodell itt Ausztráliában, olcsó hozzá az alkatrész, és ezért olcsó a szervizelése. A modell nagyon ismert, tehát szinte biztos, hogy minden szerelő tudja, hogy kell megszerelni. (Nem így egy európai márka esetén.) A másik dolog, az a fogyasztás, na most itt nem ritkaság a V6-os motor, amire ugye nekem igazából semmi szükségem. Az 1,6-os tökéletesen elég. Bár nem mondom, hogy egy két 2,2-es Toyota Celica nem mozgatta volna meg a fantáziámat. Huhh, az a duruzsolás….

Az automata váltó is fontos kellék, nem azért, mert ellustultam volna, vagy mert nehezemre esne a másik oldalon váltani. Az az oka, hogy az automata váltót a rossz vezetési stílus nehezebben teszik ugye tönkre, mint a kézi váltót, plusz, szükség esetén ha eladásra kerül a sor, az automaták gyorsabban mennek el. 170e km egy Toyotánál még fogható, 250-300e km környékén is láttam hirdetéseket, tehát még egy 20-30 ezer km biztos van az autóban, többre nem igen tervezek.

Rego terén nincsenek magas elvárásaim, az a terv, hogy amit megspórolok az áron, azt elköltöm a regon, ez pusztán ütemezési taktika, hogy ne kelljen minden egyszerre intézni illetve fizetni. Rego fizetésről, ami a kötelezőnek felel talán meg (otthon nem én fizettem szerencsére), majd ha eljön az ideje. Itt két fajta “biztosítás” kell, egyszer a rego, ami a registration rövidítése, és igazából nem is biztosít, inkább magába foglalja a súlyadót meg útadót stb., meg kell egy ún. third party insurance, ami a baleset biztosítás a kocsira, ezt pedig olyan biztosítóknál lehet választani, mint Allianz, AAMI, NRMA, stb. Mondjuk itt egy összehasonlító weboldal.

A helyszínnek azért van jelentősége  mert úgy tudom, nem olyan jó tengerparthoz közeli kocsit venni, mivel a szerekezetet könnyen kikezdi a sós tengeri levegő, és ha a rozsda ugye elindul, nehéz megállítani. Ezt mind megtanultuk anyagszerkezettanból. Oké, lehet, hogy nem mind, de én igen.

Mit lehet még tenni, hogy ne verjenek át? A rego érvényessége (enélkül nem lehet az autót vezetni az úton, mert ha a rendőr megállít nagyon csúnya vége lehet a történetnek) ingyenesen ellenőrizhető az RTA honlapján a rendszám alapján, vagyis pontosan itt. $18-ért lehet részletes történetet lekérdezni a VIN szám alapján, ami rajta van a rego matricán, az egy jó hosszú szám (16-17 karakter asszem), ez megmondja, hogy volt-e valaha totálkáros az autó, vagy lopott-e vagy ilyenek. Megmondja, hogy hány tulajdonos volt és ilyesmik. Hasznos.

Ezen kívül van az úgynevezett Rev’s check, ami már nem is rev’s, de a lényeg ugyanaz. Ez az ellenőrzés azt hiszem $3,70, és megmondja, hogy az autó pénzügyileg áll-e valami folyamat alatt. Tehát pl. hitel van rajta vagy a végrehajtó épp, hogy lefoglalná stb. Ez is nagyon hasznos, ezt itt lehet ellenőrizni.

Ha mindezek megvannak, akkor még lehet egy pre-sales check-et is csináltatni egy autószerelőnél, aki másfél-két órát tölt el vele, hogy átnézze, minden okés-e a kocsin. Lényegében neki az az érdeke, hogy ne legyen minden rendben, mert akkor több dolgot kell majd megcsinálnia rajta, és a leendő vásárló több pénzt hagy nála. A vásárlónak meg azért jó, mert legalább minden apróságról tud, de a nagy hibák is kiderülnek. Ez szervíztől függően $100-120 között mozog. Én legalábbis ilyen árakkal találkoztam.

Szóval. A dolog most úgy áll, hogy vadászom a kiszemelt Corollát, eddig 3-at sikerült megnézni, plusz 3 nem corollát, de ugye csak hétvégenként tudok inkább menni, mert sötétben azért nem nézek még én se autót. Az egyik már majdnem az enyém lett, megvolt mind a három fizetős ellenőrzés, amikor végülis eladta a tulaj valaki másnak a kocsit. Mentségére legyen mondva, hogy az eredeti árat eléggé lealkudtam és akire drágábban rá tudta sózni, annak rögtön el kellett adnia.

Drukkoljatok, hogy gyorsan meglegyen az utód, én rajta vagyok 😉

toyota

 

One response to “Autóvásárlás

  1. Csabesz szerint:

    Alapos vagy, mint mindig 😉 Jó lesz ez, hajrá!

Vélemény, hozzászólás?

Új élet Svédországban

blog a kivándorlásról - azoknak, akik hiányolnak, és azoknak, akik jönnek utánam

Travel Sandwich

Travel, photography, and the stories in between

blog a kivándorlásról - azoknak, akik hiányolnak, és azoknak, akik jönnek utánam

The eccentric Cook

blog a kivándorlásról - azoknak, akik hiányolnak, és azoknak, akik jönnek utánam

Kate Kendall

Entrepreneur and writer ✈️

pappito.com

Új-Zéland

Subdimension

From beyond

bandirepublic

autók, cola, rock ‘n roll, zen és intergalactic

bezzeg a svédek!

bandirepublic a svéd királyságban

