Ausztráliába mentem, majd jövök…

blog a kivándorlásról – azoknak, akik hiányolnak, és azoknak, akik jönnek utánam

Négy keréken

- április 16, 2013

Nem akartam elkiabálni, de most már egy hónapja megvan az autóm, és elég remekül állja a sarat a kicsike. Mármint képletesen, mert ugyan az idő rosszabb lett, és sokat esett az elmúlt hetekben, de azért sár nincs. Így reggelente már autóval megyek dolgozni, ami nagyon-nagyon kényelmes, mert reggel és este időt spórolok, meg bevásárolni is könnyebb, és az időjárásnak, a tömegközlekedés pontatlanságának sem vagyok kitéve. Barátokkal is könnyebb találkozni, mert mobilisabb lettem, kirándulásokat is tervezhetek, és hát, könnyebb az élet.

A több hetes keresgélés után úgy döntöttem, emelek  az összegen, amit az autóra szántam, és így egy jobb állapotú autót választhattam. A használt autók között több lehetőséget is figyelembe vettem, és végül úgy döntöttem, hogy egy autókereskedéstől vásárolok. Ez azért volt talán jó döntés, mert ha az ember magánszemélytől vesz, akkor meg van az esélye, hogy az autót az előző tulaj módosítgatta, meg hogy esetleges problémák esetén nincs kihez visszamenni. Az egyik magánszemélyes autó esetén ért az a kevésbé kellemes tapasztalat, hogy próbavezetésre egy olyan parkba vitt a tulaj, ahol maximum 30 km-errel lehetett menni. Nos, itt mégis milyen próbavezetés zajlott szerintetek?

Szóval lényegben a lényeg, egy ismerős ajánlása alapján kerestem fel itt Hurstville-ben a Fergusons Toyota kereskedést valamelyik szombaton, ahol nagyon készségesen fogadtak. Ez még akkor volt, amikor az eredeti költségvetéshez tartottam magam, és őszintén meg is mondták, hogy bizony ezen az áron megbízható autót venni elég kétséges. Mivel a személyes referencia sokat számít, és tudtam, hogy az ismerősöm is vásárolt már itt több autót, fontolóra vettem a tanácsot, hogy emeljek az autóra szánt összegen. Igaz, nem ott rögtön döntöttem el, de nem is éreztem erre nyomást.

A rákövetkező hétvégén, vagy két héttel később, már nem is emlékszem, újra visszamentem, csak úgy, hogy beköszönjek, megkérdezzem, mi újság, illetve hogy szóljak, hogy hajlandó vagyok többet költeni, és bár Anthony akkor épp nem volt még benn, telefonon elértük, és amíg vártam, kipróbálhattam egy fehér csodát. Érdekes élmény volt próbaútra vinni a környéken az autót, figyelni, hogyan viselkedik forgalomban, mert ugye szombat délelőtt Hurstville környéke kicsit zsúfolt. De rögtön elnyerte a tetszésemet, mert először éreztem, hogy igen, ez lesz az, ez az ami nekem kell.

Miután visszamentem a kereskedésbe, megvolt a szükséges műszaki szemrevételezés is, lámpák, karosszéria, abroncsok, hűtő, motortér, satöbbi. Igazából egy-két apróságot ugyan találtam rajta, de megbeszéltük, hogy a hátsó féklámpa égője ki lesz cserélve, illetve szükséges vizsgálatnak is alávetik, hátha találnak valamit. Az autót pedig a rá következő héten átvehetem, szerdán. Tehát szombaton megnéztem, lefoglalóztam, és szerdán át is vettem az aranyost.

Nem a rákövetkező hétvégén, de még 14 napon belül átírattam a nevemre az autót az RTA-ban, a Transfer Rego papír kitöltésével (amihez nem kell helyi jogsi, csak RTA customer number, ami van, ha az embernek van egy PhotoID-ja például). Az átíratást mindenképp 14 napon belül kell megtenni, különben $95-os késedelmi díjat számolnak fel. Erre az RTA-ban 132 dollárt kellett fizetnem, ami az autó árából, a transfer feeből meg ilyenekből jön össze. Nyilván ez minden autónál más, nekem ennyibe került.

A másik sürgős dolog az autóval kapcsolatban a biztosítási helyzet tisztázása volt. Itt NSW-ben három fajta autóbiztosítás létezik. Van a compulsory, vagy más szóval CTP insurance. Ennek az időtartama általában egybeesik a rego időtartamával, és kötelező kötni. Ezt minden évben meg kell újítani a megfelelő társasággal, mielőtt a rego-t intézné az ember, mert enélkül nem lehet az éves regisztrációt elintézni. A CTP, ami egyenlő a green slippel, fedezi a személyi sérüléseket a balesetben. Tehát ha az ember balesetet szenved illetve okoz, akkor a résztvevők személyi sérüléseihez köthető egészségügyi ellátást fedezi, de a vezetőjét nem. Szintén nem fedezi az autók vagy egyéb járművekben esett kárt. A CTP automatikusan íródik át a következő tulajra – illetve ez regohoz és autóhoz kötött. Ezzel tehát nem volt teendőm, majd júniusban kell újat kötnöm. Ehhez majd ezt az összehasonlító oldalt fogom használni, mert ez kiadja a legolcsóbb ajánlatot az összes elérhető kötelezőre.

Egy másik biztosítási lehetőség a Third Party Property insurance. Ez a biztosítási fajta az anyagi károk biztosítására jött létre. Ha egy olcsóbb autó kárt tesz egy drágábban, az komoly költségeket jelenthet a hibás félnek. Ezt mindenképpen ki szerettem volna védeni, mert ha ne adj isten belecsúszok egy pirosnál egy mercibe, akkor bizony bajban vagyok. A third party insurance tehát fedezi a másik autó kárát, de a sajátomat nem. Opcionálisan lehet lopás és tűzvédelmet is kérni mellé, ami nyilván további költséget jelent, én ezt kihagytam. Számos összehasonlító oldal van, amin össze lehet hasonlítani az árakat. Én az AAMI szolgáltatását választottam, és havonta fizetek kb. $34-t, olcsóbb lenne egy évre, de nem tudtam, hogy meg akarom-e tartani egy évig az autót vagy sem. Ha 10 hónapnál tovább megvan, akkor bukok egy kicsit, de inkább ezt az utat választottam.

A harmadik szint a comprehensive insurance, ami a másik fél kárán kívül a saját autóban esett kárt is fedezi. Nyilván ez a legdrágább, és   akkor éri meg, hogy ha az ember nem tudja nélkülözni az autóját. Ha egy komoly baleset esetén javíttatni kell, vagy csereautót szeretne az ember a javítás erejéig, itt már sok faktort kell figyelembe venni, hogy jót válasszunk. Ez a része engem nem érint, mert olyan típust választottam, ami elég gyakori típus, ezért a szervizköltsége relatíve alacsony.

Mindent összevetve, kezdhetek spórolni a regora és a green slipre, ami június végén jár le, és előre láthatólag ez kb. $1050 lesz együtt. Plusz még lehet, hogy egy-két apróságot meg kell csináltatni rajta a pink slip miatt, ami bizonyos korú autóknál szintén kötelező. (Biztonsági ellenőrzés az autón a rego megújítása előtt.) De még így is megéri, mert jó érzés végre nem a buszhoz alkalmazkodni, meg úgy elemenni a boltba, hogy nem zavar, hogy esik az eső. Mint például most. Hát még télen mennyire fogom élvezni…

7 responses to “Négy keréken

  1. pappito szerint:

    Gratula a járgányhoz! Motorügyben mi a helyzet? Elnapolva?

  2. csabesz szerint:

    Szia,
    Könnyű volt megszokni a baloldalon vezetni? Automata váltós a gép?

    • szszandra szerint:

      automata, igen. de, nehéz volt megszokni, tavaly amikor érkeztem, furcsa volt. Az elmúlt egy évben többször vezettem ismerős kocsiját vagy bérelt kocsit, szóval volt időm hozzászokni ehhez az oldalhoz. decemberben a másik oldalt volt fura látni.

  3. Zsolt szerint:

    Gratulálok! Sok bajod nem lesz vele, szerintem jó választás volt a toyota. Elpusztíthatatlan 🙂
    Már én is nagyon várom a kiköltözést… sajnos még előbb befejezem a sulit, 39 éves fejjel.
    Majd kérdezhetek pár dolgot Tőled?
    Szia.

Vélemény, hozzászólás?

Új élet Svédországban

blog a kivándorlásról - azoknak, akik hiányolnak, és azoknak, akik jönnek utánam

Travel Sandwich

Travel, photography, and the stories in between

blog a kivándorlásról - azoknak, akik hiányolnak, és azoknak, akik jönnek utánam

The eccentric Cook

blog a kivándorlásról - azoknak, akik hiányolnak, és azoknak, akik jönnek utánam

Kate Kendall

Entrepreneur and writer ✈️

pappito.com

Új-Zéland

Subdimension

From beyond

bandirepublic

autók, cola, rock ‘n roll, zen és intergalactic

bezzeg a svédek!

bandirepublic a svéd királyságban

