Ahol az adó visszajár

Júniusban véget ért a 2012-13-as gazdasági év, én pedig érdeklődve váltam hogy a városi legendák az itteni adórendszerről valóban igazak-e. Mivel még amúgy se írtam az adórendszerről, kicsit előbb azt mutatnám be, mielőtt a visszaigénylésre térnék.

Ausztráliában sávos adózás van, ami azt jelenti, hogy a jövedelem adó attól függ, hogy az ember mennyit keres. Ha például nagyon keveset,  évi 18 200 dollár alatt, akkor az adómentes. Tehát se a munkáltató, se az állam nem von el semmit. (A fizetéseket nem érdemes átváltogatni, 18 000 dollár tényleg nem sok itteni viszonylatban: kb. heti 350 dollár, úgy hogy heti két zónás bérlet 52 dollár, egy átlagos szobabérlés 160-170 dollár). Ennek az előnye hogy ha valaki itt nyári szünetben gyűjteni akar egy kis pénzt, ami valószínűleg nem éri el ezt a határt, nem kell az adózással bajlódnia.

Ha a jövedelmed ennél magasabb, akkor az adóköteles, és nagy valószínűséggel PAYG (pay as you go – menet közben) módon fizetsz adót. A $18 201 és $37 000 közötti részre 19%-ot, a $37 001 és $80 000 közötti részre 32,5%-ot, 80 és 180 közöttire 37%-et, és a $180 000 feletti részre 45%-ot. Ha ugyanez érdekel táblázatos formában is, akkor az ATO honlapján érdemes nézelődni.

Szóval a PAYG lényege ugyebár, hogy az ember kapja évközben a nettó fizetését, de úgy, hogy feltételezik, hogy az egész évet ledolgozza. Na most ha ez nem így van, akkor a sávos rendszer miatt nagy valószínűséggel többet tartottak vissza a béréből (adóra), mint igazából kellett volna, és a különbséget vissza tudja igényelni. (Azért írom ezeket ilyen nagyon egyszerű formában, mert hátha van még, akinek életében először itt kell adót bevallania, mint nekem. Szerencsére otthon nem hárultak rám ilyen felelősségek.)

A bevezető után már gondolom sejthető, miért vártam annyira az év végét, egyrészt tavaly Marietta nagyon felcsigázta az érdeklődésem az online rendszerrel kapcsolatban, másrészt kíváncsi voltam, hogy mennyi az annyi. Nagyjából voltak ötleteim, de aztán végülis jobban jártam, mint reméltem.

Az a helyzet, hogy egy csomó mindenre lehet visszaigényelni az adóból, például elég sok munkával kapcsolatos költségre. Ha például az ember mosógép szerelő, és munkahelye nem biztosít neki szerszámokat, és ezt saját költségén kell megvennie, akkor az összeget (többnyire) nyugta ellenében visszaigényelheti. Azért mondom, hogy többnyire, mert 300 dollárig azt hiszem nem nyugtaköteles a dolog.  Számomra a munkáltató mindent biztosított, így csak az egyenruhám mosásának költségét tudtam elszámolni. Vissza lehet igényelni az adományokra szánt pénz egy részét is azt hiszem, de 10 dollár felett az is nyugtaköteles.

Az adminisztratív része a dolognak úgy zajlott, hogy július első pár hetében megkaptam a “group certificate”-emet, ami egy egy oldalas nyomtatány arról, hogy mennyit kerestem az évben, és mennyi adót tartottak vissza. Az enyém is pont így néz ki, csak a számok mások rajta:

AUS_payg_tax

Ezután felmentem az ATO honlapjára (itteni adóhivatal), és kitöltöttem a “kell-e adót bevallanom?” kérdőívet – mintha nem tudnám előre az eredményt…. Persze, hogy kell. Ezek után letöltöttem az idei e-tax adószoftvert, abban a reményben, hogy majd én is könnyen és gyorsan megcsinálom, és pár nap múlva már kapom is a pénzt.

A dolog két helyen bukott el. Az egyik, hogy a rendszer valószínűleg nagyban támaszkodik az előző év adataira, meg arra, hogy az adózó legalább PR. Aki nem szerepel a Medicare rendszerében (mint ugye az ideiglenesek), annak az adatait onnan nem tudja lekérni a program, és csomó extra dolgot kell kitölteni. A másik probléma persze a felhasználó volt, vagyis én. Ha egy kérdőív alapú programot 3 óráig kell kitöltenem, úgy hogy még a felénél se járok, és ha félúton eltévedek, de nem lehet visszalépni, hanem újra kell kezdeni, akkor a hiba nem csak a rendszerben van. Vagyis hogy pontosítsak, én nem tudok egy kérdést válasz nélkül otthagyni. Ha nem értem a kérdést, elkezdem guglizni, vagy beleolvasok a help-be. Na, hát ezt a programot nem a hozzám hasonló felhasználóknak találták ki.

Kétségbeesésemben – mert hát a folyamatról mindenki azt mondta, hogy milyen egyszerű –  elkezdtem faggatni a lakótársakat és barátokat, hogy ki hogyan csinálja. Az egyik lakótársam, aki lakótársnak kiváló, de a közös számlát nem tudta napra bontva szétosztani köztünk – azt mondta, hogy neki tök egyszerű az egész. (Képzelhetitek ezek után mennyire bosszantott a dolog….) Segítségemre a kiwi barátnőm sietett, ő is könyvelővel csináltatta a sajátját, egyszerűség ide vagy oda. Vannak egyébként olyan könyvelők is, akik a díjukat csak a visszaigénylésből kérik, vagy következő évben leírhatod az adódból.

Szóval, bejelentkeztem a könyvelőhöz, vittem minden papíromat, ami kellhet: fizetési papírok, group certificate, banki kivonatok, satöbbi satöbbi – ugye ismerős? Valahogy még mindig bennem van, hogy nekem mindent bizonyítanom kell 6 különféle módon, hogy megállja a helyét az ügyem. Lehet, hogy az immi, de az is lehet, hogy a magyarországi adminisztrációs dolgok élnek bennem. Perszer túlságosan is készültem, valóban csak a group certificate kellett. A könyvelő persze rögtön tudta, hogy a többszáz rubrikából melyik négyet kell kitölteni, és 5 percen belül kész is volt az igénylésem. Bosszantott is volna a $140-os díj nagyon, ha a segítségével nem majdnem a kocsim árát kaptam volna vissza.

Egy tipp az ideigleneseknek: ha temporary resident vagy, és a munkáltatód fizeti utánad a Medicare Levyt (amit elvileg köteles), akkor annak az összegét visszaigényelheted, azért, mert te meg fizeted saját magad után a privát egészségügyi biztosítást – a vízum feltétele. A Medicare Levy  a fizetés 1,5%-a, így ez több ezer dollárt is jelenthet az adóév végén. Ehhez azonban be kell adni egy mentességi kérelmet a Medicare-hez, amiről itt lehet olvasni.

A könyvelői időpont után egyébként általában 10 nap- 2 hét, mire megérkezik az ember számlájára a pénz, nekem ez előbb történt, minthogy az adóhivataltól egy ehhez hasonló értesítést kaptam volna:

noticeofassessment

ui.: persze ezek csak rám vonatkoztak, nem ezek alapján kell bevallani, de ha anno nekem nem mondják, miket igényelhetek vissza, eszembe nem jut bővebben utánajárni. Érdemes szerintem kifizetni egy hozzáértőnek a pénzt, mert elég sokat kaphat vissza így az ember.

1 című bejegyzés “Ahol az adó visszajár” gondolatot, hozzászólást tartalmaz

  1. Troger vagyok mindennek utana nezni, ugyhogy konyvelohoz jarok minden evben, foleg azert mert a bejelentett allasom mellett van bevetelem mashonnan is.
    PAYG adot egyebkent negyedevente fizetem.

Hozzászólás